Σελίδες

Τετάρτη 29 Μαρτίου 2017

Περιφερειακά αεροδρόμια και Fraport | Αερολογίες και πραγματικότητα



Στην τελική φάση βρίσκεται η παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στη Fraport Greece. Το έργο εκτελείται με βάση τη σύμβαση παραχώρησης που υπογράφηκε στις 14/12/2015 και το «Χρονοδιάγραμμα Πληρωμών» όπως προβλέπεται στο άρθρο 9 της σύμβασης «Χρηματοδότηση Πληρωμών» και συγκεκριμένα στο 9.1.4. «Χρονοδιάγραμμα Καταβολών Δεσμευτικής Επένδυσης».
Μέχρι σήμερα, η Fraport Greece έχει προχωρήσει στην αύξηση του προβλεπόμενου μετοχικού κεφαλαίου 650 εκ. ευρώ και στη δανειοδότηση από κοινοπραξία δανειστών 1 δισ. ευρώ για την παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων.
Η κοινοπραξία των δανειστών, όπως λέει στην ανακοίνωσή της, «περιλαμβάνει τις: Alpha Bank (284,7 εκατ. ευρώ), Black Sea Trade and Development Bank (62,5 εκατ. ευρώ) European Bank for Reconstruction and Development (186,7 εκατ. ευρώ), European Investment Bank (280,4 εκατ. ευρώ) και International Finance Corporation (154,1 εκατ. ευρώ), μέλος του World Βank Group. H IFC θα παρέχει, επίσης, στη Fraport Greece αποκλειστικά ανταλλαγή επιτοκίων αντιστάθμισης σε ευρώ, έτσι ώστε να βοηθήσει την εταιρεία να αντισταθμίσει πιθανές διακυμάνσεις στα επιτόκια κατά τη διάρκεια του δανείου. Από το συνολικό δάνειο ποσό 280,4 εκατ. ευρώ θα χρησιμοποιηθεί για τη χρηματοδότηση των επικείμενων έργων ανάπτυξης στα 14 αεροδρόμια, ενώ 688 εκατ. ευρώ θα χρησιμοποιηθούν για την πληρωμή του προκαταβολικού τιμήματος παραχώρησης (1,234 δισ. ευρώ) στο ΤΑΙΠΕΔ. Πρόσφατα, η Fraport Greece ανακοίνωσε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου αυξάνοντας το συνολικό κεφάλαιό της στα 650 εκατ. ευρώ».
Κανείς δεν αντιλαμβάνεται τι θέλει να πει στην πραγματικότητα η πρόσφατη ανακοίνωση της «Πρωτοβουλίας Πολιτών». Από πότε απαγορεύεται σε μια θυγατρική εταιρεία της Fraport Group να δανείζεται, όταν η «μητρική» εταιρεία αποτελεί μία δυναμική και κερδοφόρα δημόσια επιχείρηση με διεθνή παρουσία στο management των αεροδρομίων; Και για να τελειώνουν οι αερολογίες, που καμία σχέση δεν έχουν με την πραγματικότητα. Η συμφωνία, με βάση τα στοιχεία που έχουν δημοσιευτεί μέχρι σήμερα (ΤΑΙΠΕΔ), είναι σημαντική και οικονομικά αποδοτική για το ελληνικό Δημόσιο. Το μεγαλύτερο εφάπαξ τίμημα από τις μέχρι σήμερα ιδιωτικοποιήσεις 1,2 δισ. ευρώ και το πάγιο μίσθωμα 22 εκ. ευρώ ετήσιο, αλλά και το μεταβλητό 28,6% στα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων που ουσιαστικά βάζει συμμέτοχο το ελληνικό Δημόσιο στα κέρδη. Η εκτίμηση του ΤΑΙΠΕΔ είναι ότι τα έσοδα του ελληνικού Δημοσίου θα ξεπεράσουν τα 10 δισ. ευρώ συν 4,6 δισ. ευρώ από φόρους και άλλες υπηρεσίες.
Τι προέβλεπε η Ομοσπονδία Συλλόγων Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΟΣΥΠΑ) αν τα αεροδρόμια παρέμεναν στον δημόσιο έλεγχο και στην ΥΠΑ; Τα ετήσια έσοδα όλων των αεροδρομίων είναι 450 εκ. ευρώ, στην πενταετία 2,2 δισ. ευρώ. Αυτά είναι μεικτά έσοδα που θα πρέπει να καλύψουν και τα λειτουργικά έξοδα των αεροδρομίων, ιδιαίτερα αυτών που ξεπερνούν ετήσια τα 3 εκ. αφίξεις/αναχωρήσεις καθώς οδηγία της Ε.Ε. απαγορεύει, πλέον, κάθε είδους κρατικές χρηματοδοτήσεις. Ας φανταστούμε τι θα συνέβαινε σε αυτή τη περίπτωση, με ένα failed state όπως είναι το ελληνικό και μια δημόσια Υπηρεσία όπως είναι η ΥΠΑ.
Τα φαινόμενα εγκατάλειψης του αεροδρομίου «Δασκαλογιάννης» ήταν εμφανή στους τουριστικούς παράγοντες της περιοχής, τα τελευταία χρόνια της κρίσης. Όμως σήμερα είναι περισσότερο εμφανή μετά και την καταγγελία (17/3/2017) της ΟΣΥΠΑ προς το Υπουργείο Υποδομών και τον υπουργό Χρήστο Σπίρτζη ότι αν θα συνεχίσει η υπο-χρηματοδότηση προς την ΥΠΑ δεν θα μπορέσει να ανταποκριθεί στοιχειωδώς στις υποχρεώσεις της για τη λειτουργία των αεροδρομίων πριν μάλιστα την έναρξη της νέας τουριστικής περιόδου.
Με βάση, λοιπόν, τα παραπάνω νούμερα τα καθαρά ποσά που καταλήγουν στα ταμεία του Δημόσιου φαίνεται να είναι περισσότερα στην περίπτωση της ιδιωτικοποίησης των αεροδρομίων. Αν το μοντέλο του διεθνούς αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» είναι καταδικαστέο για την «Πρωτοβουλία Πολιτών», που αποτελεί ένα από τα πιο δυναμικά σύγχρονα και λειτουργικά αεροδρόμια στη Ευρώπη με ετήσιες αυξήσεις σε αφίξεις/αναχωρήσεις που το έχουν κατοχυρώσει στις πρώτες θέσεις μεταξύ των αεροδρομίων στη Ευρώπη, μάλλον μιλούμε για τελείως διαφορετικά πράγματα αναφορικά με την οικονομία και την ανταγωνιστικότητα.
Και ένα τελευταίο. Η Alpha Bank με την τελευταία ανακεφαλαιοποίησή της κατά 2.563 εκ. ευρώ, στις 24.11.2015, με σημαντική υπερκάλυψη της αιτούμενης ιδιωτικής συμμετοχής, είχε ως αποτέλεσμα οι ιδιώτες μέτοχοι να αποτελούν πλέον τη συντριπτική πλειοψηφία της μετοχικής της βάσης. Άρα, δεν είναι πλέον το Δημόσιο και τα χρήματα του Έλληνα φορολογούμενου που επικαλείται η ανακοίνωση της «Πρωτοβουλίας Πολιτών». Που πέραν των άλλων φαίνεται ότι αγνοεί παντελώς πώς λειτουργεί το τραπεζικό σύστημα στη ζώνη του Ευρώ και πώς εξασφαλίζεται η ρευστότητα των ελληνικών τραπεζών όλη αυτή την περίοδο των capital controls.  
Αρτεμάκης Μιχάλης
Οικονομολόγος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου