Σελίδες

Τρίτη 21 Μαρτίου 2017

Μια απάντηση στη ομάδα σύνταξης της kriti24



Προσωπικά ένοιωσα έκπληξη με την τοποθέτηση της σύνταξης του Kriti24.gr και συγκεκριμένα του σημείου «Το θέμα είναι ότι ο άνθρωπος αυτός κατέχει μια σημαντική δημόσια θέση, αυτή του Ειδικού Συμβούλου του Δημάρχου Χανίων». Ο τόπος μας είναι μικρός και γνωριζόμαστε μεταξύ μας. Η ομάδα σύνταξης του kriti24 γνωρίζει πολύ καλά ότι εκφράζω προσωπικές πολιτικές απόψεις σαν ενεργός πολίτης, χωρίς να εκπροσωπώ κατά ανάγκη κάποιο φορέα.
Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν έχω κάποιες ιδιότητες όπως π.χ. του Οικονομολόγου, ή του μελετητή δημόσιων και ιδιωτικών έργων,  που είναι και η κύρια επαγγελματική μου δραστηριότητα. Με βάση μάλιστα ειδική απόφαση της Περιφέρειας Κρήτης διατηρώ αυτή την ιδιότητα μετά την ανάληψη καθηκόντων μεταξύ των Ειδικών Συνεργατών του σημερινού Δημάρχου Χανίων. Επίσης  γνωρίζει ότι  συμμετέχω σε πολιτικές κινήσεις και  αρθρογραφώ, τόσο στο τοπικό τύπο όπως στα Χανιώτικα Νέα, αλλά και σε ηλεκτρονικά μέσα όπως είναι η Μεταρρύθμιση. Επίσης όλα τα άρθρα μου είναι συγκεντρωμένα σε προσωπικό λογαριασμό μου συστηματικά από το 2012 και υπάρχει ελεύθερη πρόσβαση για το καθένα που μπορεί να ενδιαφέρεται στην «ΟΜΑΔΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥ – ΠΟΛΙΤΙΚΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΥ» και από την οποία αναπαράγονται και στο προσωπικό μου λογαριασμό στο fb γεγονός που συνέβη και στο τελευταίο επίμαχο άρθρο μου.
Επίσης στο παρελθόν έχω δημοσιεύσει ξανά γνώμη στα Χανιώτικα Νέα με τίτλο «Αεροδρόμιο Δασκαλογιάννης είναι πρόβλημα νομικό ή αναπτυξιακό;» στις 22/10/2014. Χωρίς αρνητικό σχολιασμό παρ’ όλο που συνιστούσα στους τοπικούς φορείς περισσότερη νηφαλιότητα σε ένα θέμα στρατηγικής σημασίας για την τοπική ανάπτυξη. Στο εν λόγω έγινε αναφορά σε καλές πρακτικές από άλλες χώρες όπως το αεροδρόμιο Τράπανι της Σικελίας με παρόμοια χαρακτηριστικά με το δικό μας και τα εταιρικά σχήματα που το διαχειριζόταν μετά την ιδιωτικοποίηση του, με συμμετοχή της Περιφέρειας και Επιμελητηρίου με ποσοστά αντίστοιχα 49% και 2% και το 49% σε ιδιώτες, πράγμα που  και η νέα δημοτική αρχή στο Δήμο Χανίων είχε υιοθετήσει σαν πρόταση έστω και καθυστερημένα αφού οι διαδικασίες είχαν προχωρήσει και είχε ολοκληρωθεί η προκήρυξη μέσω ΤΑΙΠΕΔ. Μέχρι τότε θυμίζω υπήρχε σταθερή άρνηση σε οποιαδήποτε μορφή αποκρατικοποίησης.
Να  κλείσω το εισαγωγικό σημείωμα και να μπω στην ουσία του θέματος.
Το τελευταίο άρθρο «Η παραχώρηση του αεροδρομίου στη Fraport» έγινε αναπαραγωγή από την ηλεκτρονική εφημερίδα hania.news.gr και η υπογραφή του σαν Συνεργάτης του Δήμου Χανίων είναι με ευθύνη της σύνταξης της ηλεκτρονικής εφημερίδας. Το άρθρο είχε αναρτηθεί  στο blogs μου και στο fb. Αυτά για αν τελικά αυτός είναι ο πραγματικός λόγος που ενόχλησε τη σύνταξη της kriti24.
Ο τίτλος του Ειδικού Συνεργάτη για μένα προσωπικά είναι ένας τίτλος τιμής από τον νυν δήμαρχο Χανίων και με συμπεριέλαβε στη Ομάδα με τους Ειδικούς Συνεργάτες του και για να απαντήσει αν κάνω ή όχι σωστά την δουλειά μου ή «αν δημιουργούνται προβλήματα» σε περιπτώσεις ασυμφωνίας, γιατί «κλονίζεται η εμπιστοσύνη των πολιτών» μόνος αρμόδιος είναι αυτός σαν προϊστάμενος μου. Πάντως στη συμφωνία συνεργασίας που έχω υπογράψει πουθενά δεν προβλέπεται ότι δεν «δημοσιοποιώ» τις απόψεις μου είτε αυτές είναι πολιτικές είτε αφορούν εξειδικευμένα τοπικά προβλήματα
Κατ’ αρχήν ο ρόλος του ειδικού συνεργάτη είναι συμβουλευτικός και δεν υποκαθιστά τα θεσμικά όργανα ενός Δήμου που είναι ο Δήμαρχος, οι Αντιδήμαρχοι και το Δημοτικό Συμβούλιο. Οι αναθέσεις των θεμάτων στους συμβούλους γίνονται από τον ίδιο το δήμαρχο. Το πρόβλημα του αεροδρομίου μπορεί να αποτελεί μείζον θέμα για την Τοπική Ανάπτυξη, όμως την ευθύνη της διαχείρισης του έχει η κεντρική κυβέρνηση και όχι ο Δήμος. Κατ’ επέκταση είναι θέμα κεντρικό και έχει σχέση με τις κυβερνητικές πολιτικές  σε περίοδο κρίσης και μνημονίων. Ο χειρισμός θεμάτων με την κυβέρνηση αποτελεί αντικείμενο του Δημάρχου και του εκάστοτε Δημοτικού Συμβουλίου και όχι οι απόψεις που μπορεί να εκφράζει κάποιος Ειδικός Συνεργάτης σαν ενεργός πολίτης, για να αναδεικνύεται σε «κεντρικό θέμα» από ένα τοπικό ΜΜΕ.  
Πουθενά σε χώρες που λειτουργούν οι θεσμοί οι απόψεις ειδικών δεν θεωρούνται πρόβλημα. Αντίθετα είναι οξυγόνο στη δημοκρατία οι τεκμηριωμένες τεχνικά απόψεις και ο διάλογος. Και όχι γενικά και αόριστα «δημοκρατία έχουμε ο καθένας μπορεί να λέει την άποψη του». Ο καθένας που διατυπώνει μια άποψη έχει και την ευθύνη της στοιχειώδους τεκμηρίωσης της. Πολύ περισσότερο αυτή που ασκούν το λειτούργημα της αντικειμενικής ενημέρωσης που είναι οι δημοσιογράφοι. Οι πληροφορίες πρέπει να  διασταυρώνοντα και ερευνούνται πριν την ερμηνεία τους  όχι με βάση τις επιθυμίες και «τα πιστεύω» αλλά με βάση την αντικειμενική τεκμηρίωση, τα επιχειρήματα και τη γνώση  της συγκυρίας και της λειτουργίας των θεσμών.  Δεν μπορεί να μην γνωρίζουμε τι είναι προσφυγή  ή ποιος ο ρόλος της Επιτροπής Αναφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ή τις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει η χώρα αναφορικά με την συμφωνία με τους δανειστές για τις ιδιωτικοποιήσεις που αποτελούν το αντίμετρο στα βάρη των  δημοσιονομικών πολιτικών. Η κατάργηση μιας συμφωνίας όπως αυτή με την fraport που μάλιστα έχει ολοκληρωθεί και τα ποσά που θα εισπραχθούν έχουν εγγραφεί στο κρατικό προϋπολογισμό, αν ακυρωθεί θα πρέπει να εξευρεθούν οι πόροι από επί πλέον δημοσιονομικά μέτρα που δεν μπορεί να είναι άλλα εκτός νέους φόρους και περικοπή συντάξεων .
Μου κάνει εντύπωση ότι η σύνταξη σε σχόλιο της 13/3/2017 με τίτλο «Ο Α. Σκαμνάκης και ο Μ. Αρτεμάκης σχολιάζουν την άποψη του kriti24.gr για αεροδρόμιο Χανίων» θεωρεί την παρέμβαση μου «πολύ ενδιαφέρουσες επισημάνσεις» που ουσιαστικά ήταν «να διαφυλάξουμε το δημοκρατικό διάλογο και τις διαφορετικές απόψεις σε θέματα μείζονος σημασίας για την τοπική ανάπτυξη». καθώς και τα τρία βασικά ερωτήματα που κατά την γνώμη μου θα πρέπει να απαντηθούν στο δημόσιο διάλογο. Πράγμα που κάνει στη συνεχεία το άρθρο «Η παραχώρηση του αεροδρομίου στη fraport».
Το μόνο σχόλιο της σύνταξης στη δημοσίευση είναι ο τίτλος «Ειδικός Σύμβουλος του Δημάρχου Χανίων τάσσεται δημόσια υπέρ της Γερμανικής fraport» και «εάν σε ένα τόσο σοβαρό θέμα ο Δήμαρχος και ο Σύμβουλος του διαφωνεί και εκφράζει δημόσια διαμετρικά αντίθετες απόψεις, πως οι πολίτες θα πιστέψουν ότι μπορούν να συμφωνούν και να συνεργάζονται πάνω σε άλλα σημαντικά θέματα που αφορούν την τοπική ανάπτυξη;».
Θεωρώ ότι το πραγματικό κίνητρο της αντίδρασης της σύνταξης ήταν το αποτέλεσμα αμφισβήτησης  της θέσης της όπως εκφράζεται στο «Εκχώρηση αεροδρομίου Χανίων – Υπάρχει και αντίθετη άποψη» και σε συνέχεια «Η θέση του Kriti24.gr είναι καθαρά υπέρ της μη εκχώρησης του αεροδρομίου Χανίων στη Γερμανική εταιρεία». Όμως δεν κάνει το κόπο να μπει στη ουσία των θεμάτων που αναφέρονται στο άρθρο με βασικό τις fake news «κατασκευασμένες ή ψευδείς ειδήσεις», όπως ότι η εξέταση της προσφυγής που άφησαν να διαρρεύσει  τα τοπικά ΜΜΕ σήμαινε και μπλοκάρισμα των διαδικασιών μεταφοράς και μεταβίβασης του αεροδρομίου στη fraport, γεγονός που ήρθε να διαψεύσει η ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στις 17/3/2017.
Δεν θα επαναλάβω τα σημεία του, στα οποία ως όφειλε η σύνταξη, αντί να προσφύγει σε φανταστικά σενάρια  και στη κινδυνολογία «περί κρίσης της εμπιστοσύνης των πολιτών από την σχέση Ειδικού Συνεργάτη - Δημάρχου» θα έπρεπε να απαντήσει με επιχειρήματα.
 Η θέση μου είναι να στηρίζουμε τις κερδοφόρες και αποτελεσματικές δημόσιες επιχειρήσεις. Όμως η πραγματικότητα είναι πολύ σκληρή σε σχέση με την σημερινή συγκυρία. Ας αναλογιστούμε μόνο την «Ανακοίνωση – Καταγγελία  17/03/2017» της ΟΣΥΠΑ ενάντια στο Υπουργεία Υποδομών του κ. Σπίρτζη η οποία κάνει λόγο «για οικονομικό στραγγαλισμό που έχει υποβάλλει στην ΥΠΑ, έχοντας μπλοκάρει τη λειτουργία της, σε σχέση με την λειτουργία των αεροδρομίων» που την καθιστά ανέφικτή μπροστά μάλιστα στη νέα τουριστική περίοδο, απειλώντας με απεργιακές κινητοποιήσεις μέσα στο Πάσχα.   Θέλω να πιστεύω ότι η βαθιά κρίση και η χρεοκοπία του δημόσιου τομέα που μετατράπηκε σε γενικευμένη κρίση της οικονομίας και κοινωνίας μας θα πρέπει όλους μας να μας κάνει περισσότερο σοφούς. Τα προβλήματα λειτουργίας του αεροδρομίου Χανίων ως προς την εξυπηρέτηση και την λειτουργία του είναι  πολλά και η διαχείριση του από την ΥΠΑ δεν ενέπνεε καμιά εμπιστοσύνη ότι θα μπορούσε να διαχειριστεί σοβαρά και αποτελεσματικά τη δυναμική της ανάπτυξης του, σε αφίξεις/αναχωρίσεις επισκεπτών για τα επόμενα χρόνια. Μετά μάλιστα την χρεοκοπία του ελληνικού κράτους. Η πρόβλεψη της μελέτης της fraport για το αεροδρόμιο Χανίων όπως έχει δημοσιευτεί σε φύλλο της Οικονομικής  Καθημερινής  θα φτάσει τα 6 εκ. επισκέπτες, τα επόμενα χρόνια.  
Θυμίζω ότι με βάση Οδηγία της Ε.Ε. τα αεροδρόμια που ξεπερνούν, τα 3 εκ. επισκέπτες ετήσια πρέπει η λειτουργία τους να είναι αυτοχρηματοδοτούμενη και απαγορεύει κάθε είδους κρατικές ενισχύσεις και χρηματοδότηση τους. Η εμπειρία από τις ιδιωτικοποιήσεις έχει αναδείξει σαν καλή πρακτική ακόμα και στη περίπτωση της συμμετοχής φορέων όπως της Περιφέρειας, Επιμελητηρίων, Δήμων, σαν αναγκαία προϋπόθεση την ύπαρξη management από εξειδικευμένο φορέα. Όσο μεγαλύτερη είναι η αναγνωσιμότητα του  σε διεθνές επίπεδο τόσο σημαντικότερη μπορεί να είναι η σημασία της συμμετοχής του σε επιχειρηματικά σχήματα. Αυτό σημαίνει κάτι που λέμε στη κοινή γλώσσα αυτονόητο και όχι εξυπηρέτηση γερμανικών συμφερόντων πράγμα που ζήσαμε έντονα στη περίοδο της κρίσης με την επιστροφή στα «σκοτεινά χρόνια» της Ευρώπης,  στο Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο με τους «Γερμανούς κατακτητές».. Αν αναλογιστούμε ότι έχουν περάσει 70 και πλέον χρόνια και η Ευρώπη είναι τελείως διαφορετική. Δυστυχώς ζούμε σε μια κρίσιμη περίοδο τόσο για την χώρα μας όσο και για την Ευρώπη. Οι Εθνικισμοί αναβιώνουν και ο λαϊκισμός οδηγεί με την εθνικοπατριωτική ρητορική του με τις εύκολες και ανώδυνες λύσεις του σε θέματα ανταγωνισμού και αποδοτικότητας της οικονομίας και δημόσιων επιχειρήσεων στη ξενοφοβία και την απόρριψη των ξένων επενδύσεων. Στην ουσία ο αγώνας που γίνεται είναι η διατήρηση των κεκτημένων από κατηγορίες εργαζομένων του δημόσιου τομέα και η διατήρηση του πελατειακού συστήματος και την διαπλοκή του με ιδιωτικά συμφέροντα. Η χώρα δεν κινδυνεύει από τις ξένες επενδύσεις και την ξενοκρατία όπως υποστηρίζει και ο Γ. Δερτιλής στο μνημειώδη έργο του «Η Ιστορία του Ελληνικού Έθνους 1830 – 1920» αλλά από το πελατειακό σύστημα, και τις ομάδες οργανωμένων συμφερόντων. Τα οργανωμένα συμφέροντα των εργαζομένων στη ΥΠΑ δεν μπορεί να κρατούν καθηλωμένη τη ανάπτυξη των αεροδρομίων μας αν θέλουμε πραγματικά   αεροδρόμια λειτουργικά και σύγχρονα, σε μια χώρα νησιωτική με σημαντική τουριστική βιομηχανία. Η αβεβαιότητα και η ανασφάλεια που έχει γίνει πάλι το κυρίαρχο θέμα την τελευταία περίοδο για την οικονομία μας δεν αντέχει να επιβαρυνθεί και με μια κρίση της Τουριστικής μας βιομηχανίας που είναι αυτή που άντεξε μέσα στη κρίση και κράτησε αλλά και συνεχίζει να στηρίζει μαζί με τις εξαγωγές όρθια την πραγματική οικονομία της χώρας. Ας φανταστούμε μόνο τι πιθανές επιπτώσεις μπορεί να έχει η αποτυχία αποκρατικοποίησης των 14 αεροδρομίων και την μη λειτουργία τους εξ αιτίας έλλειψης χρηματοδότησης όπως καταγγέλλει η ίδια η ΟΣΥΠΑ.  

Αρτεμάκης Μιχαλης
artemakism@ameksa.gr          

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου